Hoe kun je het beste varkensgras bestrijden in je tuin?

Heb regelmatig van die taaie stukken gras in mijn gazon. Bij de Intratuin kun je vaak wel een middel kopen maar is duur. Zijn er andere mogelijkheden om dit te voorkomen of te verwijderen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
20.5K

Het beste antwoord

Varkensgras is geen gras maar een wilde plant, Polygonum aviculare, dus bedoel je wat anders, waarschijnlijk heb je het over witbol, dat is een grassoort dat erg snel groeit en wat lichter van kleur is dan het gewone gras.
Heel veel gazons worden niet voldoende onderhouden, waardoor er een tekort komt aan voedingsstoffen, hierdoor wordt het gunstiger voor soorten die er van nature groeien en minder stikstof nodig hebben, zo kom je dan vanzelf aan de verkeerde grassoorten.
Je gazon voldoende bemesten en kalk strooien, twee keer per week maaien, dan raak je voor een deel de verkeerde soorten weer kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de penen (zo noemt mijn moeder ze altijd) wel eens eruit getrokken en laten zien aan de Intratuin. Volgen hen is het varkensgras. Wanneer ik maai dat blijven die penen in het gras zitten. Na het harken blijven die rechtop staan. Het is een dikke peen ziet eruit als gras en is erg hard. Je kunt het er makkelijk uittrekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Varkensgras groeit nooit in een gazon, maar op stukken kale grond, langs paden en op braak liggende grond.
krijg toch sterk de indruk, dat je het gazon vrijwel nooit bemest, dan komen er kale plekjes en kan er gewoon onkruid terug komen.
Ik hou het nog steeds op wilbol, dat wortelt erg ondiep en kan je er makkelijk uit trekken.
Misschien even een fotootje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga ik maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie foto's ......taai en hard tussen het gras.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist ,dat is geen varkensgras, wel een wilde soort gras die in de natuur thuis hoort.
Het is ook geen witbol, dit soort, weet even geen naam, groeit erg hard en vooral in de breedte, het komt voor in nieuw gezaaid gazon en in sterk verwaarloost gazon, deze soort heeft weinig stikstof nodig, dus bij te weinig mesten kan hij de overhand krijgen.
Aan varkensgras komen witte bloemetjes, gras heeft pluimpjes, nooit bloemetjes.
Zou er iedere dag even een uurtje aan besteden om hem met de hand te verwijderen en natuurlijk gaan mesten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De witbol lijkt een beetje op haver vind ik, maar daar heb ik niet zo heel veel last van. Ook klaver valt wel mee. Maar dit taaie wilde gras daar heb ik een broertje aan dood. Ps bedankt voor de tip, maar dat betekent toch veel bukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil u heel hartelijk bedanken voor uw respons. Het ligt er nu mooi groen bij. U tips zullen zeker bijdragen. Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Chemische bestrijdingsmiddelen tegen onkruid zijn meestal niet nodig. Regelmatig onderhoud helpt prima en spaart het milieu.

als je het toch met chemische bestrijdingsmiddelen wil werken en varkensgras wil voorkomen zou ik deze gebruiken:

http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=659

Ook vond ik dit:

"Een veel voorkomend, lastig te bestrijden onkruid is varkensgras. Net na opkomst is varkensgras vaak in suikerbieten nog wel te bestrijden met een standaard LDS-combinatie. Zodra echter het eerste echte blad verschijnt, laat varkensgras zich niet meer zo gemakkelijk aanpakken. Door 15 gram per hectare Safari toe te voegen aan de LDS-combinatie en dit twee of drie keer te herhalen, verbetert de bestrijding van varkensgras aanzienlijk. Toevoegen van Safari verbetert ook de bestrijding van onder andere kamille en bingelkruid."

m.v.g.

Mrboonen